Taxi Uber, watch the underdog
Terwijl snowzilla Jonas de bewoners aan de Amerikaanse Oostkust dwingt tot deelname aan een feeëriek stilleven, woedde afgelopen dagen een storm doorheen de social media over de taxidienst Uber. En het éne heeft alles te maken met het andere.
In Europa is de praktijk ons -nog- minder bekend maar over de grote plas ging men al vaker wild tekeer over de praktijk van Uber om vraag en aanbod lustig hun werk te laten doen. De gevolgen laten zich raden, op momenten waar de vraag exponentieel toeneemt, stijgt ook de prijs van een taxirit navenant. In New York City betaal je op een Haloweensavond of met Oudjaar met een beetje slecht weer al snel tot acht keer het normale tarief. Meer nog, je betaalt tot $175 instapgeld, zelfs al dropt de taxichauffeur je alweer nauwelijks twee mijl verder waar je zijn moet.
‘Surge pricing’, heet dit in nette bewoordingen. Exuberant vinden de Amerikanen. En gelijk hebben ze. De logische economische theorie van vraag en aanbod is een lamentabele business praktijk, vinden ze ook bij ‘The Verge‘. In tijden van nood is dergelijke uitbuiting onfatsoenlijk. Volgens sommigen zelfs duidelijk onwettig en in strijd met de handelspraktijken.
Uber gaat traditioneel in verdediging en stelt dat de hoge prijzen de creativiteit stimuleren en nog meer chauffeurs zullen aanzetten om voor Uber te rijden. In de praktijk blijkt dat niet zo te zijn. Het mag dan al makkelijk zijn om je snel via de app te registreren, de drempel om daadwerkelijk een vreemde in je auto toe te laten tegen betaling is hoger dan dat Uber ons wil laten geloven. Het heeft er alle schijn van dat dergelijke gebeurtenissen niet meer dan een excuus zijn om een extra graantje mee te pikken. Wat ooit begon als nobele deeleconomie, verschraalt tot een bruut economisch model met harde dollars. Het is een gekend fenomeen: zodra er te veel winst te maken valt, komt het ideologische gedachtengoed in de verdrukking.
Uber liet intussen alsnog weten de ‘surge pricing’ niet te activeren dit weekend. Dat is slimmer dan ze zelf misschien vermoeden. Want al is voor velen de drempel te hoog om creatief om te gaan met schaarste en de torenhoge prijszetting, dat is het ongetwijfeld niet voor iedereen. En het is maar de vraag of het antwoord binnen de Uber context gegeven zal worden. Wanneer een model onder druk komt, ontspinnen er zich alternatieven. In no time kan een concurrent het van je overnemen wanneer de publieke opinie zich tegen je keert. De technologie van vandaag laat dat meer dan ooit toe. Vandaar, Uber, watch your back. Voor je het weet is er een nieuwe underdog die kan rekenen op onze sympathie.